Ποιες πιστεύτε ότι θα πρέπει να είναι οι βασικότερες επιδιώξεις του Συλλόγου;

Θέσεις

Θεωρούμε ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο της επικοινωνιακής εκμετάλλευσης  της διαδικασίας των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε Φορείς του Υπουργείου Παιδείας (ένας από τους οποίους είναι και η Κεντρική Υπηρεσία), το οποίο, επιτέλους, πρέπει να σταματήσει και να γίνει προσπάθεια να αρθεί η "ρετσινιά" του όρου “αποσπασμένος εκπαιδευτικός” από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.


Αρχικά, θα πρέπει να επιμείνουμε στις ακόλουθες διευκρινήσεις:
  • Οι εκπαιδευτικοί ασκούν διοικητικά καθήκοντα ακόμη κι όταν βρίσκονται στη σχολική τους μονάδα
  • Η διαδικασία των αποσπάσεων σε Φορείς του Υπ.Παιδείας δεν θα πρέπει να συγχέεται με τη δυνατότητα ενός εκπαιδευτικού να συμμετέχει στις προσκλήσεις προς όλους τους δημόσιους υπαλλήλους, όπως αυτές προκηρύσσονται από όλα τα υπόλοιπα Υπουργεία και τους Φορείς του Δημοσίου.
  • Η διαδικασία των αποσπάσεων σε Φορείς δεν θα πρέπει να συγχέεται με τις (εν πολλοίς ανύπαρκτες και υπόγειες) “διαδικασίες” αποσπάσεων σε βουλευτικά γραφεία, κόμματα κλπ (που, βέβαια, είχαν ή έχουν και πάλι να κάνουν με όλους τους δημόσιους υπαλλήλους και όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς).
  • Οι αποσπάσεις σε Φορείς έχουν πάψει προ πολλού να σημαίνουν αποκλειστικά διοικητικό έργο. Στη διαδικασία αυτή έχει ενταχθεί (εκ των υστέρων και, ίσως, βιαστικά) και η στελέχωση   για παροχή αμιγώς εκπαιδευτικού έργου π.χ. στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Εκκλησιαστικά Σχολεία, ΣΜΕΑ κλπ


Βεβαίως, και η ίδια η διαδικασία των αποσπάσεων σε Φορείς (ή έστω η υλοποίησή της) δεν είναι άμοιρη ευθυνών. Συνοψίζοντας τις διαχρονικές στρεβλώσεις και το γεγονός ότι οι όποιες προσπάθειες εξορθολογισμού έχουν μείνει στη μέση, ακόμη παρατηρούνται τα ακόλουθα:


Α) Προβληματικά κίνητρα από Φορείς  
  • Ακόμη και σήμερα παρατηρείται το φαινόμενο Φορείς να καταφεύγουν σε κίνητρα διαφορετικής μοριοδότησης σε σχέση με τους υπόλοιπους ώστε να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών (ενδεικτικό παράδειγμα το ΦΕΚ 24/30-1-2013 για αποσπάσεις στον ΕΟΠΠΕΠ).


Β) Προβλήματα κατά την επιλογή όσων έχουν εκφράσει ενδιαφέρον
  • Έλλειψη περιγραφών θέσεων και αναγκών (στις περισσότερες περιπτώσεις ακόμη και του αριθμού των προκηρυσσόμενων θέσεων) από τους Φορείς
  • Δεν υπάρχει ενιαίος/κεντρικός τρόπος γνωστοποίησης θέσεων (Πρόσκληση ενδιαφέροντος) από τους Φορείς
  • Θολά κοινωνικά κριτήρια με διαφορετικά βάρη για κάθε Φορέα
  • Για πολλά χρόνια η διαδικασία λειτουργούσε ως “βαλβίδα ασφαλείας” για την προβληματική διαχείριση εκπαιδευτικού προσωπικού (π.χ. των αποσπάσεων από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ και της περίσσειας συγκεκριμένων ειδικοτήτων)
  • Έλλειψη διαφάνειας (π.χ. γνωστοποίηση κριτηρίων, βαρών και τελικών κατατάξεων) από  τους Φορείς
  • Περιορισμός εκδήλωσης ενδιαφέροντος για αποκλειστικά έναν Φορέα (και μάλιστα με αποκλεισμό από τη διαδικασία απόσπασης σε σχολείο άλλης περιοχής)
  • Επανάληψη της διαδικασίας για όλους κάθε χρόνο αφού η διάρκεια της απόσπασης είναι αποκλειστικά ένα έτος για κάθε είδος θέσης


Γ) Προβλήματα κατά τη διάρκεια της αξιοποίησης (μετά την επιλογή)


  • Θολή διαδικασία έκφρασης ενδιαφέροντος από προϊσταμένους οργανικών μονάδων και κατανομή σε διάφορες θέσεις χωρίς περιγραφή αρμοδιοτήτων/απαιτήσεων
  • Απαίτηση γνώσης του -δαιδαλώδους/θολού- οργανογράμματος του κάθε Φορέα εκ των προτέρων από τους εκπαιδευτικούς
  • Χαμηλή κινητικότητα εντός του Φορέα, μη γνωστοποίηση νέων συναφών θέσεων/αναγκών με προσκλήσεις ενδιαφέροντος
  • Περιπτώσεις νέας απευθείας διάθεσης σε άλλους φορείς μετά την απόσπαση χωρίς προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος (π.χ. από ΓΓΔΒΜ σε ΙΝΕΔΙΒΙΜ, από ΚΥ σε ΕΥΕ/ΕΔ (με διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο) κ.α.)
  • Αυξημένο κόστος διαχείρισης προσωπικού λόγω της επανάληψης της διαδικασίας κάθε χρόνο
  • Έλλειψη κουλτούρας διατήρησης της επιχειρησιακής γνώσης (π.χ. τεκμηρίωση διαδικασιών) και ανάγκη αποπροσωποποίησης της συσχέτισης θέσης και αποσπασμένου
  • Μακροχρόνιες αποσπάσεις (με συνεχείς ανανεώσεις) που αποκόπτουν τον εκπαιδευτικό από τη σχολική πραγματικότητα με παράλληλη διατήρηση/δέσμευση της οργανικής θέσης στο σχολείο (χωρίς να λαμβάνεται μέριμνα παιδαγωγικής επανακατάρτισης κατά την επιστροφή σε αυτό)
  • Μη ισότιμη αντιμετώπιση με τους μόνιμους υπαλλήλους αντίστοιχων προσόντων κατά τη στελέχωση θέσεων ευθύνης.


Λαμβάνοντας υπόψη ότι η λογική των εσωτερικών μετακινήσεων σε έναν Οργανισμό δεν απέχει από τις επιταγές της σύγχρονης διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, η διατήρηση του θεσμού των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών στην Κεντρική Υπηρεσία και τους Φορείς του Υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να είναι η στρατηγική μας στόχευση, διεκδικώντας παράλληλα την βελτίωση/αναθεώρηση του ισχύοντος νομικού πλαισίου των αποσπάσεων προς την κατεύθυνση  ενίσχυσης της αξιοκρατίας. Ειδικότερα, η ιδιαιτερότητα των διοικητικών αρμοδιοτήτων που έχει το Υπουργείο Παιδείας αλλά και η ευρύτητα δραστηριοτήτων του κάνουν επιτακτική την ανάγκη του "μπολιάσματος" της Διοίκησης με την εμπειρία της σχολικής (σε όλο τα φάσμα της εκπαίδευσης) καθημερινότητας που έχουν οι εκπαιδευτικοί προς απόσπαση.


Στο πλαίσιο αυτό, τα αιτήματά μας μπορούν να συνοψισθούν στα ακόλουθα:


  • Διασφάλιση θέσεων προς απόσπαση στα νέα οργανογράμματα
  • Διαφάνεια σε όλα τα στάδια της διαδικασίας (από γνωστοποίηση θέσεων και προτάσεων από τους Φορείς μέχρι την τελική επιλογή και τοποθέτηση) με υποστήριξή της από πληροφοριακό σύστημα*.
  • Τα όποια κίνητρα δίνονται για την κάλυψη θέσεων θα πρέπει να είναι ίδια για όλους.
  • Κατηγοριοποίηση θέσεων προς κάλυψη στους Φορείς (στα πλαίσια καλύτερης διαχείρισης και όχι διαφοροποίησης της σημαντικότητας του έργου που παράγει η κάθε κατηγορία), παράλληλα με την περιγραφή τους. Ενδεικτικά (και όχι εξαντλητικά):
    • Θέσεις με αυξημένα τυπικά/εξειδικευμένα προσόντα
      • Προτεραιότητα σε ειδικότητες/πτυχία/επιμορφώσεις βάσει της περιγραφής της θέσης εργασίας
      • 1 χρόνο αρχική διάρκεια, ανανεώσεις ανά τουλάχιστον 2 χρόνια
      • Δυνατότητα μετάταξης στη συγκεκριμένη ή παρεμφερείς θέσεις μετά από 2 ανανεώσεις
    • Θέσεις για άτομα με πραγματική διδακτική προϋπηρεσία και απαίτηση για μεταφορά εμπειρίας από και πίσω στην τάξη (στην Τυπική, στη ΔΒΜ κ.α.)
      • Προτεραιότητα στην εμπειρία στη διδακτική πρακτική
      • Βραχύβιες αποσπάσεις με απαίτηση για επιστροφή στην τάξη για μεταφορά τεχνογνωσίας
    • Θέσεις γενικότερων καθηκόντων που δύνανται να καλυφθούν από άτομα με προβλήματα υγείας, ΑμεΑ κλπ
      • Απώτερος στόχος η μετάταξη
    • Θέσεις με αμιγώς εκπαιδευτικά καθήκοντα
  • Ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία για τον εκπαιδευτικό κατά τη διαδικασία επιλογής Φορέα έναντι απόσπασης σε σχολείο:
    • Δυνατότητα αίτησης σε περισσότερους από έναν Φορέα και θέσεις (με προτίμηση)
    • Συμμετοχή στις διαδικασίες απόσπασης σε σχολείο παρά την επιλογή σε φορέα και δυνατότητα τελικής επιλογής σε Φορέα ή εκπαιδευτική μονάδα εκ των υστέρων.


Ιδιαίτερα κατά το μεταβατικό στάδιο, το διεκδικητικό πλαίσιο επικεντρώνεται σε:


  • Διασφάλιση ότι η σχεδιαζόμενη μείωση του αριθμού των αποσπάσεων θα είναι σταδιακή
    • Με παράλληλη μέριμνα (π.χ. πρόσθετη παιδαγωγική επιμόρφωση) για όσους εκπαιδευτικούς είναι "μακροχρόνια" αποσπασμένοι και επιθυμούν την επιστροφή στα εκπαιδευτικά καθήκοντά τους
  • Δυνατότητα μετάταξης όσων "μακροχρόνια" αποσπασμένων το επιθυμούν στις αντίστοιχες θέσεις (όπως π.χ. έγινε για όλους τους Δημόσιους Υπαλλήλους στα πλαίσια της εγκυκλίου ΔΙΔΑΔ/Φ.48/50 /οικ. 6810/19-02-2012 του ΥπΔιΜΗΔ)






    * Θεωρούμε ότι πόροι για την υλοποίηση (τόσο σε επίπεδο αναδιοργάνωσης διαδικασιών όσο και σε επίπεδο αποτύπωσης σε πληροφοριακό σύστημα) μπορούν να αντληθούν από το υπό εξέλιξη έργο “Απλούστευση Διαδικασιών Ενιαίου Φορέα Διοικητικής Υποστήριξης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”. Σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί και ξεχωριστά.


1 σχόλιο:

  1. Το πρόσφατο κείμενο των θέσεων είναι ένα κείμενο που ανοίγει, όχι άδικα, πολλά θέματα. Θεωρώ, όμως, ότι μια τέτοια προβληματική είναι μάλλον πρώιμη τη στιγμή, μάλιστα, που έχουμε άμεσα θέματα τα οποία μας απασχολούν.
    Στην παρούσα φάση, και με δεδομένο ότι το επονομαζόμενο ΣΑΕΚΥ δεν έχει οποιουδήποτε τύπου νομιμοποίηση ή θεσμική βάση (και κατά συνέπεια δεν έχει τρόπο διεκδίκησης οποιουδήποτε αιτήματος) σκοπός είναι, με κάποιο τρόπο να παρουσιαστούμε για πρώτη φορά σα μία ενιαία ομάδα εργαζομένων (μιλάω για τους αποσπασμένους στην Κ.Υ. σε πρώτη φάση).
    Αυτό πιστεύω ότι μπορεί να γίνει με ένα μικρό κείμενο ορισμένων σημείων - επισημάνσεων που να μπορεί να έχει αφενός την (έγγραφη) αποδοχή των περισσοτέρων από εμάς και αφετέρου να μπορεί να ενημερώσει την πολιτική ηγεσία για τα άμεσα θέματα που μας απασχολούν.
    Κατά τη γνώμη μου στο κείμενο αυτό θα πρέπει να τονίζονται τα εξής:
    α) H ιδιαιτερότητα του Υπ. Παιδείας ως προς τις αποσπάσεις δεδομένου ότι η εμπειρία έχει δείξει ότι η ώσμωση μεταξύ εκπαιδευτικών και διοίκησης, ακόμα και σε τμήματα όπου κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται σαφώς από το οργανόγραμμα, διευκόλυνε την λειτουργία της Διοίκησης τόσο σε επίπεδο Κ.Υ. όσο και σε επίπεδο Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
    β) Το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών που παρέχουμε επί σειρά ετών στην Κ.Υ., την εμπειρία Δημόσιας Διοίκησης την οποία έχουμε αποκτήσει καθώς και τα προσόντα τα οποία έχουμε και τα οποία μας καθιστούν απαραίτητους στην λειτουργία της Κ.Υ. (ορισμένους δε αναντικατάστατους).
    γ) Τους κοινωνικούς ή οικονομικούς λόγους που επιβάλλουν την παρουσία μας στην Αθήνα παρόλο που σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις δεν απολαμβάνουμε τα προνόμια των παλαιότερων αποσπασμένων.
    δ) Την προώθηση του θέματος των μετατάξεων για όσους από εμάς επιθυμούν να μεταταχθούν στο διοικητικό προσωπικό της Κ.Υ..
    ε) Σε κάθε περίπτωση οι αποσπάσεις κάθε έτους να ανακοινώνονται εγκαίρως (θα έλεγα μέχρι τα μέσα Ιουνίου) προκειμένου να μπορεί να προγραμματίσει ο καθένας από εμάς τη ζωή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή